Kim jest i czym zajmuje się koordynator do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy?

Kim jest i czym zajmuje się koordynator do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy?

Autor : 10-08-2022

Funkcja koordynatora do spraw BHP musi zostać wyznaczona w miejscach, w których swoje obowiązki wykonują pracownicy różnych pracodawców, ponieważ mogą oni stwarzać dla siebie wzajemne zagrożenie. Rolą pracodawców jest wówczas współpraca, w celu ustalenia zasad współdziałania, dlatego mają oni obowiązek, wyznaczyć osobę, która będzie pełniła funkcję koordynatora ds. BHP.

Wyznaczenie koordynatora do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy


Obowiązek wyznaczenia przez współpracujących ze sobą pracodawców - koordynatora ds. BHP, został określony przez art. 208 Kodeksu Pracy, który stanowi, że: w razie, gdy równolegle w tym samym miejscu, wykonują pracę osoby zatrudnione przez różnych pracodawców, pracodawcy ci powinni:
- współpracować ze sobą, w celu zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,
- wyznaczyć koordynatora, którego zadaniem będzie sprawowanie nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy wszystkich pracowników w tym samym miejscu,
- ustalić zasady współdziałania, które będą uwzględniać sposoby postępowania w przypadku wystąpienia zagrożenia dla zdrowia lub życia pracowników,
- informować zarówno siebie nawzajem, jak i swoich pracowników lub ich przedstawicieli, o działaniach podejmowanych w zakresie zapobiegania zagrożeniom zawodowym, występujących podczas wykonywania przez nich prac.

Wyznaczenie przez pracodawców koordynatora ds. BHP nie zwalnia ich z obowiązku zapewnienia bezpieczeństwa zatrudnionym pracownikom.

W niektórych branżach zadania oraz uprawnienia koordynatora ds. BHP zostały jasno określone przez przepisy prawa. Dotyczy to między innymi gospodarki leśnej, prac gazoniebezpiecznych oraz prac przy urządzeniach energetycznych. W pozostałych przypadkach zadania i uprawnienia koordynatora ds. BHP zostają określone przez pracodawców.

Kim jest i czym zajmuje się koordynator do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy?


Koordynator do spraw BHP to osoba, która posiada właściwe kwalifikacje zawodowe dotyczące znajomości przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, lub aktualne szkolenie w dziedzinie BHP oraz odpowiednie umiejętności, pozwalające na kontrolowanie przestrzegania tych przepisów. Taką funkcję zazwyczaj pełni sam pracodawca lub pracownik służby BHP, jednak może być to również wyznaczony przez pracodawcę pracownik.

Do zadań koordynatora do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy należą:

- współpraca w zakresie BHP ze wszystkimi pracodawcami,
- sprawowanie nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy wszystkich pracowników, którzy wykonują swoją pracę w tym samym miejscu,
- określenie zagrożeń, które mogą zostać spowodowane różnymi rodzajami prac, wykonywanymi przez różne podmioty w tym samym miejscu jednocześnie,
- proponowanie środków, które mogą przyczynić się do eliminacji lub zmniejszenia zagrożenia,
- informowanie osób kierujących pracownikami o uchybieniach w stosowaniu przepisów i zasad BHP oraz ustaleń między pracodawcami,
- prowadzenie dokumentacji związanej z bezpieczeństwem i higieną pracy,
- przeprowadzanie i organizowanie szkoleń z zakresu BHP.

Zobacz podobne wpisy na blogu

 

7 kroków do bezpiecznej i higienicznej pracy w salonie fryzjerskim i kosmetycznym

Każda branża jest narażona na różnego rodzaju zagrożenia. W salonach fryzjerskich i kosmetycznych nie spotkamy niebezpiecznych maszyn i ciężkich przedmiotów, ale istnieje ryzyko zakażenia bakteriami i wirusami. Jeśli zależy Ci na bezpieczeństwie i higienie pracy, koniecznie przeczytaj poniższe siedem punktów!

Czytaj dalej

Zobacz pozostałe wpisy na blogu

 

Jaki polar wybrać na wiosnę?

Wiosna to czas, kiedy temperatury stają się coraz wyższe, ale pogoda wciąż potrafi być kapryśna. Raz jest ciepło i słonecznie, a za chwilę pada deszcz lub wieje silny wiatr. Dlatego ważne jest, aby ubrać się odpowiednio, tak aby nie zmarznąć, ale też nie przegrzać się. Idealnym rozwiązaniem na wiosnę jest polar.

Czytaj dalej

Wprowadzenie do Norm EN 20471: Odzież Odblaskowa dla Profesjonalistów

W wielu miejscach pracy kluczowe znaczenie ma zapewnienie pracownikom odpowiedniej ochrony, a jednym z jej filarów jest dobra widoczność. Szczególnie istotne jest to w przypadku osób wykonujących swoje obowiązki w pobliżu ruchu drogowego, na placach budowy, w słabo oświetlonych pomieszczeniach lub w innych niebezpiecznych strefach. Właśnie w takich sytuacjach z pomocą przychodzi norma EN ISO 20471, określająca wymagania dla odzieży o intensywnej widzialności.

Czytaj dalej

Norma EN ISO 20345 – Klasyfikacje Butów Roboczych

Ochrona stóp na różnorodnych stanowiskach pracy nie tylko zwiększa bezpieczeństwo pracowników, ale także ich komfort i wydajność. Norma EN ISO 20345 definiuje standardy, które obuwie ochronne musi spełniać, aby skutecznie chronić użytkowników przed wieloma zagrożeniami. Obejmuje to nie tylko odporność na uderzenia o energii 200 dżuli czy test na ściskanie 15 kN, ale także szereg innych specyfikacji związanych z różnymi potrzebami i warunkami pracy. W odpowiedzi na te wyzwania, norma ta klasyfikuje obuwie ochronne w kilka kategorii od SB do S5, z różnymi stopniami ochrony, co pozwala dopasować obuwie do specyficznych warunków panujących w miejscu pracy. Celem tego artykułu jest omówienie tych klasyfikacji oraz dodatkowych oznaczeń, które pomagają w wyborze najodpowiedniejszego obuwia dla każdego pracownika, biorąc pod uwagę zarówno potrzeby środowiska pracy, jak i indywidualne preferencje i wymagania.

Czytaj dalej